Store Kågtinden 1228 moh

Store Kågtinden ligger på øya Kågen og er den høyeste toppen i Skjervøy kommune. Store Kågtinden er også den tredje høyeste toppen på en øy i Norge, bare slått av Møysalen på Hinnøya og Langlitinden på Andørja. Her er turbeskrivelsen fra turen min til Store Kågtinden.

Startstedet for turen er i Storbukta noen hundre meter før brua til Skjervøy. Det er en stor parkeringsplass femti meter sør for anleggsveien opp til vannverksveien i Storbuktdalen.

Jeg har også besøkt Store Kågtinden på vinteren via breen i nord. Dette er en av de fineste vårskiturene vi har i Troms.

Starten av turen går etter tidligere nevnte anleggsvei. Man tar raskt høyde til demningen på rundt 200 moh. Her er det et kryss og man følger veien som går mot høyre rundt en halv kilometer til. Det er rødmerket når man skal forlate veien og ruten fortsetter etter sporadisk sti videre vestover mot Storbuktvatnet.

Ruten passerer Storbuktvatnet på nordsiden og man fortsetter i retning av skardet mellom Redotinden og Store Kågtinden. Fra 400 moh kommer man inn i en enorm steinur og med lav sol i mot mistet jeg merkingen og tok en snarvei opp mot den sørlige ryggen til Kågtinden. Merkingen går videre til skardet.

Oppe på ryggen fant jeg merkingen igjen og ruten går en liten kilometer videre i en travers mens man tar noen høydemeter mot den sørvestre ryggen. Når man starter på stigningen opp ryggen foregår turen i ei solid steinur og man kan nyte utsikten mot Lyngsalpene i sørvest.

Fra toppen er det en vanvittig utsikt i alle retningene og man ser bl.a. de fine vatnene på vestsiden av Breikågen som jeg besøkte senere på dagen, Arnøyhøgda, Kvænangstindene og de to toppene på Uløya.

På returen med sola i ryggen fulgte jeg den merkede ruten ned til bilen igjen.

Turdata

Dato: 10 September 2019
Distanse: 12,66 kilometer
Høydemeter: 1229
Tidsforbruk: 2:43 (1:35 opp)
GPS-plott fra gps3d.no

Kågtinden
Ruteforslag
Store Kågtinden fra Breikågen
Her svingte jeg til høyre
Storbuktvatnet
Store Kågtinden
Kvænangstindan bak
Skardet mellom Kågtinden og Redotinden
Den nordlige delen av Lyngsalpene
Merket med varder og maling i ura
Lyngen bak Vorterøy
Toppen
Kågtindens østre topp og Skjervøy sentrum