Halti eller Haltiatunturi er Finlands høyeste topp. Fjellets høyeste punkt ligger riktignok i Norge og heter Ráisduottarháldi på nordsamisk. Halti kan enklest bestiges fra Guolasjávri på norsk side av grensen. Her går ruten delvis etter sti og er vardet. På turen vår var vi også innom Ráisduottarháldi, som er den høyeste toppen i Nordreisa og de to anonyme naboene Nuorttamus Čohkka og Nealgečohkka. Her er turbeskrivelsen fra turen vår.

Det finnes flere alternative startsteder for denne turen. Vi gikk for den enkleste varianten fra  Guolasjávri. Det går grusvei fra Kåfjorddalen helt opp til vatnet som har høyeste regulerte vannstand på 772 m.o.h. Fra Birtavarre tar grusvegen deg 27,5 kilometer. Den siste delen av veien er av en sånn kvalitet at jeg kanskje ikke ville tatt en splitter ny Ferrari helt fram til veiens ende. Her er det en stor parkeringsplass. Ruten til toppen er også beskrevet og tegnet inn på en plakat her.

Fra parkeringen er det «sti» ved siden av et reingjerde. Vi fulgte gjerdet et stykke før vi spaserte gjennom en port og fortsatte turen etter lyng opp mot rundt 900 m.o.h. Herfra er  resten av turen opp mot Halti og Ráisduottarháldi i svært ugunstig stablet steinur. Ruten er vardet , men det har tydeligvis vært litt uenighet om hva som er den beste ruten. Det er vardet ca 10 forskjellige ruter, noe som skapte litt frustrasjon for turlaget på to mann. For å unngå å bli sur av alle vardene, ble resten av turen til toppen gått etter GPS, med pil rett mot Halti. Litt uvant å ikke gå mot det høyeste punktet, som jeg vanligvis gjør på fjelltur.

Vi passerte Ráisduottarháldi på sørsiden.  Idet vi rundet vestryggen til Ráisduottarháldi- om man kan kalle det for en rygg, så vi Halti. De siste kilometerne av turen gikk i omtrent flatt terreng, men i den  ustrukturerte steinura ble ikke tempoet spesielt høyt. Vi kom til Finlands høyeste topp, eller det kan vel egentlig ikke kalles en topp. Det høyeste punktet i Finland ligger i en skråning, på en «hump» som er høyere på norsk side av grensen. Uansett var det en godt brukt gjestebok og fin utsikt inn i Finland.

Neste topp var Ráisduottarháldi som ligger knappe 2 kilometer fra Halti. I slakt terreng, men fortsatt like mye stein spaserte vi mot den høyeste toppen i Nordreisa kommune. Et reingjerde ble passert via ei hendig trapp. Dette var turens vanskeligste punkt.  Ráisduottarháldi er med i Nordreisa sin ti på topp og det var  gjestebok og fin utsikt i alle retningene. Herfra så vi både spisse topper i Lyngsalpene og den slake Beachegealhaldi, som er den høyeste toppen i Kvænangen kommune.

Etter en liten pause på toppen var vi klar for de to siste toppene på turen. Vi gikk i nordøstlig retning ned mot de to store vannene i bunnen av Huortnasvaggi. Fortsatt like løs steinur og her fikk vi 150 bratte høydemeter før det flatet ut nedi dalen. Vi gikk mellom  Huortnasjavri og Haldecazajavri. Ole Remi som nå var blitt smålei steinur fant ut at han skulle spasere ned mot bilen, mens jeg som bare snur p.g.a. eget dødsfall begynte å løpe mot Nuorttamus Čohkka. Her var endelig underlaget blitt lyng og gjennomsnittsfarten økte betraktelig. Det var drøye 2 kilometer og rundt 300 høydemeter til toppen som hadde en klassisk «raillsjå» på det høyeste punktet- med knuste vinduer og ølflasker på utsiden.

Jeg løp rett østover  mot turens siste topp som var Nealgečohkka. Litt bratt i starten av nedstigningen før det slaket ut mot skardet. Terrenget de siste 100 høydemeterne til toppen var svært lettgått. Jeg bygde en liten varde før jeg startet på returen på ca ei mil. Jeg prøvde meg på en variant der jeg skulle passere Nuorttamus Čohkka på sørsiden. Her fikk jeg litt myr og rundt 150 ekstra høydemeter opp mot skardet mellom Nuorttamus Čohkka og Haldecazavarri. Jeg fulgte Huortnasjohka ned til parkeringen i fint løpeterreng.

Turdata:

Dato: 19. Juli 2014
Distanse: 25,21 kilometer (5.9 kilometer til Halti)
Høydemeter: 1235
Tidsforbruk: 5:01:19 (1:30 til Halti)
GPS-plot fra gps3d.no

watermarked-P1020020
watermarked-P1020023
watermarked-P1020026
Ole Remi lykkelig uvitende om steinura som venter
watermarked-P1020030
watermarked-P1020066
Mot Ráisduottarháldi
watermarked-P1020069
Endelig litt snø å løpe på
watermarked-P1020072
watermarked-P1020073
Ole Remi foran Halti
watermarked-P1020074
Trapp over et nedrevet reingjerde
watermarked-P1020080
watermarked-P1020136
Varden
watermarked-P1020140
Gikk opp dalen mellom toppene