Duolljehuipput er vel en av de virkelige sære toppene på listen, og denne toppen kan umulig tiltrekke seg mange besøkende. Eventuelle Googlesøk vil stoppes av at det omtrent ikke fins et menneske som klarer å skrive navnet på toppen uten copy + paste. Her er uansett turbeskrivelsen fra turen min til denne godbiten på vidda mellom Skibotndalen og Kåfjorddalen.
Startstedet for turen er ved hytteveien ved E8 på Galggojavri helt på finskegrensen. Det er stor parkeringsplasser her.
Starten av turen går langs tyskerveien som følger finskegrensen ca 4 kilometer. Det er en del stillinger og bunkerser her fra Lyngenlinja, som Tyskerne bygde på slutten av andre verdenskrig. Etter hvert dreier veien i nordøstlig retning, her må man krysse Gallajohka, noe som muligens kan være en utfordring tidlig på sesongen? Jeg hadde iallfall vann godt opp på shortsen under krysningen i starten av August. Veien følger nordsiden av Gallajavri videre, før den går opp mot skardet mellom Sadgevarri og Heargevarri på ca 750 moh. I det jeg rundet østryggen til Hearfevarri , etter ca 13 kilometers løpetur fikk jeg endelig sett dagens turmål, omtrent samtidig som jeg hadde brukt opp tyskerveien/firehjulingveien. Jeg måtte krysse Aldojohka og Buolvirjohka videre på ferden min mot Duolljehuipput, noe som var uproblematisk.
På rundt 850 moh måtte jeg turens største utfordring- krysningen av reingjerdet som holder finsk rein ute av Norge- og motsatt. Jeg kom meg over gjerdet og kunne nyte sjarmøretappen på halvannen kilometer før jeg sto på det høyeste punktet til Duolljehuipput, som også er stedet der grenserøys R298 står. Et raskt toppbesøk ble unnagjort før jeg startet på løpeturen til bilen igjen.
Fulgte ca samme veien ned til firehjulingveien, og prøvde en slags snarvei nede ved Gallajavri, noe som neppe resulterte i spart tid. Om det er noen som mot formodning skulle ønske å besøke Duolljehuipput etter å ha lest dette, kan nok turen kortes ned noe med å sykle tyskervegen.
Turdata:
Dato: 5. August 2015
Distanse: 32,55 kilometer
Høydemeter: 779
Tidsforbruk: 4:31:30 (2:26 opp)
GPS-plot fra gps3d.no
Legg igjen en kommentar