Lávkaslubbu ligger lett tilgjengelig fra løypa til Lavkarittet over fjellet mellom Skibotndalen og Hatteng. Vi var innom Gasskamus Viessogasgáisi og Lulimus Viessogasgáisi på denne turen på ca 4 mil. Her er turbeskrivelsen fra turen vår.
Startstedet er det samme som vi brukte under turen over Rihpogaisi sine topper i 2012 og de tre Goahteorotrassa sine tre topper i 2013, der Lavkarittløypa kommer ned til Skibotndalen. Parkeringen ligger ca 16 kilometer inn Skibotndalen i retning av Kilpisjarvi. Startstedet har merket parkering i forbindelse med sykkelløypa og har plass i massevis.
Med litt transport og logistikkproblemer startet vi turen med en mann på sykkel og en løpende deltaker. Vi vekslet om å sykle og løpe opp veien til Lavkajavri på 614 moh hvor det flater ut. Den løpende mannen løp gjennom dalen til Lavkajohka og en direkterute over myrene til veien, mens syklisten fulgte veien. Vi fulgte veien forbi Lavkajavri og vi fant en egnet plass for sykkelparkering ca en halv kilometer etter Skurcojohka. Vi siktet oss inn på elva som kom ned mellom punkt 907 og Lavkaslubbu og gikk korteste vei til toppen. Det er en liten varde og rester av et trigpunkt på toppen. Vi var på toppen etter ca 1:50 og vi hadde nå tilbakelagt 13,5 kilometer av turen. Med nesten 7 kilometer i luftlinje og delvis tåke sankt motivasjonen litt mens vi trasket i vei mot topp nr.2 med det velklingende navnet: Gasskamus Viessogasgáisi.
Med gps’en i handa og beskjeden motivasjon siktet vi oss inn på på punkt 1207 på østryggen til Gasskamus Viessogasgáisi. Da vi omsider nådde ryggen så vi at den var litt småluftig og det var en del klyving langs ryggen før vi nådde det høyeste punktet på toppen som har en del militære installasjoner. Vi returnerte samme ruten og ved første anledning gikk vi av ryggen og ned mot dagens siste topp som var den beskjedne haugen Lulimus Viessogasgáisi.
Vi gikk ned til skardet mellom toppene og startet på stigningen på drøye 100 meter opp til Lulimus Viessogasgáisi. Fra det høyeste punktet var det fin utsikt sørover. På returen prøvde vi å holde oss på snøen for å kunne gå raskest mulig ned mot veien og sykkelparkeringen. Vi kom ned på veien ca to kilometer før punktet der vi satt fra oss sykkelen på turen opp. Fulgte samme prosedyre som på vei opp på returen på drøye 11 kilometer.
Turdata:
Dato: 17. Juli 2014
Distanse: 39,36 kilometer
Høydemeter: 1520
Tidsforbruk: 6:01:02





































Legg igjen en kommentar