Vengsøytraversen er en artig runde med litt luftig klyving over toppene på Vengsøya. Vengsøytraversen går over Vengsøytinden, Horntinden, Kvantotinden og Stortinden. Det enkleste er nok å starte i vest med Vengsøytinden for å få gått de bratteste partiene opp. Her er turbeskrivelsen fra Vengsøytraversen min.
Startstedet for turen er vilkårlig på Vengsøya. Ferga går fra Belvika, som ligger 15 kilometer fra Kvaløysletta. Her er Fergeruta. Om man vil ha bil over til Vengsøy er valgfritt. Man sparer bare 1,5 kilometer på å ha bil med over. Jeg parkerte ved et gammelt bedehus(?) ved Sandnes.
Med parkeringa ved bedehuset startet turen min med en drøye 3 kilometers løpetur langs asfalten mot veiens ende på Vengsøya. Like før Storelva starter en sti som er sporadisk merket med veistikker opp Stordalen. På rundt 200 moh mistet jeg stien over et myrparti, men etter en etappe gjennom litt tett kratt kom jeg inn på stien igjen i retning av skardet mellom Nattmålstinden og Vengsøytinden. Ruten følger sør-ryggen etter sporadisk sti videre opp til Vengsøytinden mens man kan nyte den fine utsikten mot Kvaløya. på toppen har det muligens blitt arrangert vengsøymesterskap i vardebygging? Var iallfall varder så det holdt!
Ned fra Vengsøytinden starter det en artig etappe med litt luftig klyving ned , før man starter på Horntinden. Her er vel turens bratteste punkt, man følger stort sett egga hele veien, men man må ut i siden et par plasser. Det er antydning til sti, så man ser hvor man skal gå. Fra Hortinden er man ferdig med «det verste» på traversen. Ryggen videre til Kvantotinden er luftig noen plasser, men ingen opptak som det er på Horntinden.
Deretter er det greit å gå videre mot Stortinden, og etter hvert ned Knivsegga. Noen få steder det må klyves litt, men verken vanskelig eller spesielt luftig. Fra Stortinden er det sti nesten hele veien ned til startstedet ved bedehuset(?).
Turdata:
Dato: 20. August 2015
Distanse: 11,88
Høydemeter: 1154
Tidsforbruk: 2:54 bil til bil
GPS-plot fra gps3d.no

























































Legg igjen en kommentar