Bajit Riiddagierdu ligger like sør for samelandsbyen ved Gaikacacha og er lettest tilgjengelig fra Høgskardet i Dividalen. Vi kombinerte toppen med den lavere navnebroren Riiddagierdu i en tur i mye løpbart terreng på knappe fire mil. Her er turbeskrivelsen fra turen vår.
Startstedet ved Høgskardhuset ligger drøye 26 kilometer fra Skjold. Ved stiens start over Høgskardet er det en stor parkeringsplass.
Det går god sti på nordsiden av Høgskareleva, men i iveren startet vi etter firehjulingveien som følger scooterløypa og på den måten fikk vi oss en start av turen i retning av Bangfjellet i tillegg til noen hundre høydemeter og drøye tre kilometer ekstra. Litt etter 800 moh dreier veien i retning av Høgskardet og vi kom oss etter hvert ned til anbefalt rute.
Vel nede i Høgskardet fortsatte vi løpeturen etter firehjulingveien forbi Høgskardvatnet 680 moh og videre innover før vi fikk oss ei solid elvekrysning ved Leaddojohka og Beagasajohka før vi sånn smått begynte å ta høyde opp mot samelandsbyen. Vi løp gjennom byen som var av imponerende størrelse og aktivitet i reinmerkingen før vi fortsatte mot turens første topp som var den laveste av Riiddagierdutoppene. Etter drøye 18 kilometer nådde vi dagens første topp som var svært ukomplisert å bestige.
Etter et raskt toppbesøk løp vi ned til skardet mellom toppene på like under 1000 moh før vi startet på turens bratteste parti i starten opp fra skardet. Vi passerte punkt 1217 på sørsiden før vi så det høyeste punktet på Bajit Riddagierdu. Etter nok et raskt toppbesøk i lett regn startet vi på returen. Vi fulgte et snøfelt ned mot punkt 1027 før vi fortsatte videre på vestsiden av elva fra vatn 985.
Deretter siktet vi oss inn mot firehjulingveien vi fulgte opp mens vi hold oss i nærheten av Beagasajohka. Vi løp etter firehjulingveien til vi nådde den fine stien på nordsiden av Høgskardelva som vi fulgte ned til startstedet før vi avsluttet med en rask tur i Dividalselva.
Turdata:
Dato: 21 Juli 2017
Distanse: 39, 31 kilometer
Høydemeter: 1876
Tidsforbruk: 6:18
GPS-plott fra gps3d.no
Legg igjen en kommentar