Stormheimfjellet 1222 moh

Stormheimfjellet sin 1222 ligger like sør for Stormheimfjellets 1181 som er en veldig populær skitur på dager med skredfare. 1222 toppen er betraktelig sjeldnere besøkt og har ingen opplagt fornuftig rute rett til toppen. Her er turbeskrivelsen fra turen min til Stormheimfjellet.

Startstedet for turen er i nærheten av Estengammen ca 5 kilometer fra krysset på Breivikeidet. Det er noen parkeringsplasser langs veien her.

Fra start tok vi høyde i glissen skog i retning av Stormheimfjellets nordrygg. Etter rundt 450 høydemeter kom vi inn på ryggen på drøye 600 moh og fortsatte videre etter ryggen opp til 850 moh. Her gikk vi av ryggen og ut i vestsiden. Vi passerte stupet på Stormheimfjellets skitopp på 1181 moh før vi siktet oss inn på ryggen mellom skitoppen og punkt 1222.

Ryggen er smal og småluftig med litt enkel klyving den korte etappen til toppen. Toppen byr på fin utsikt i alle retningene selv om vi ikke fikk sett så mye under besøket vårt. Man kan fortsette ryggen videre sørover å komme til Stormheimdtinden som er et fint skifjell.

På turen ned møtte vi faktisk mannen som hadde bygd varden på topp 1222, han var på en treningstur mens han ventet på snøen som mange andre av oss.

Første besøk: 8. November 2009

Oppover ryggen
På «baksiden» av skitoppen
Ned mot Tepphaugdalen
En snedig snøhule på den lille breen
På den tidvis smale eggen
Christian i en travers ute av eggen