Høglikka i Rostadalen er en av fylkets 51 topper over 1500 moh. Høglikka på vinteren byr ikke på fylkets råeste nedkjøring, men utsikten fra toppen er verdt turen.  Her er turbeskrivelsen fra turen min til Høglikka.

Startstedet ved Innset i Rostadalen ligger ca 45 kilometer fra Øvergårdkrysset ved E8. «Veien» som går forbi bebyggelsen i Rostadalen var ikke brøytet,men  vi kom oss med nød og neppe til Innset, der vi måtte gi tapt. Her fant vi parkering.

Fra start fulgte vi veien en halv kilometer videre inn dalen før vi tok sikte på Høglikka og startet på stigningen. Det er jevn stigning gjennom starten og på rundt 600 moh krysset vi Tverrelva som følger en dyp dal lengre ned. Deretter fortsatte vi i retning av midten av hesteskoen som fjellet er formet som.

Vi startet å ta høyde opp mot vestryggen der det er i overkant av 30 grader bratt før det blir et litt brattere parti like før man når ryggen. Derfra gjenstod det halvannen kilometer i særdeles flatt terreng før vi sto på toppen.

Med en primærfaktor på over 800 meter er det fantastisk utsikt i alle retninger fra toppen, bl.a mot Njunis som er det tredje høyeste fjellet i fylket.

På returen valgte vi å kjøre ned den noe slakere veien mot skardet på østryggen for å slippe å gå over fortoppen 1447 moh igjen. Nede i skardet kjørte vi ned i hesteskoen og deretter mot oppruten. Under turen var det fantastiske snøforhold med 10-15 cm pudder.

Høglikka fra vesttoppen 1306

høg
Rød rute opp, for å unngå å gå opp til 1447 toppen på nedturen kjørte vi ned den blåe ruten
hog1
Høglikka bakerst fra startstedet i Rostadalen
hog2
Startet stigningen fra veien, fin åpen skog oppover
hog3
Bestandig stas å møte på ferske bjørnespor
hog4
Over skogen, traverserte i høyresiden her for å unngå den dype elvedalen
hog5
Ingenting å si på været…
hog6
Håvard på tur opp en morenerygg, startstedet er ca ved det åpne området bak Håvard
hog7
Håvard og Høglikka
hog8
Vi fant ut at vi ikke giddet å gå helt inn den lange dalen, så vi gikk rett opp når vi startet på dalen
hog10
Ble i ca 35 grader på det bratteste på slutten
hog12
Utsikt mot bl.a Blåtindan
hog11
Stort topplatå…
hog13
Håvard ga turen en tommeø
hog14
nedkjøring på fantastisk snø
hog15
Håvard på nedturen
hog16
Her gikk vi opp på ryggen