Heargegaisa 1284 moh

Heargegaisa ligger på kommunegrensen mellom Nordreisa og Kåfjord og ble tatt i en lang tur med særdeles mye stein der jeg også besøkte Heargegaisa sørtopp, Balsegaisa og Dolpi. Her er turbeskrivelsen fra turen min.

Starstedet for turen er ved Trollvik som ligger knappe fem kilometer fra Birtavarre. Jeg parkerte ved et bydehus(?) der det er merket startsted for turen til Nomedalsbreen.

Starten av turen går etter firehjulingvei og deretter god sti til man er over skogen opp dalen på nordsiden av Trollvikelva. Fra rundt 450 moh er stien mer sporadisk videre. Jeg krysset Trollvikelva og tok høyde på østsiden av Tverrelva før jeg fortsatte forbi stupet under punkt 967 og tok høyde opp på en rampe mot vatn 883. Det nevnte vannet under Nomedalsbreen er forøvrig fantastisk fint og nesten verdt turen alene.

Etter en fin start på turen starter en etappe preget av mye løs steinur videre. På topp 1270 er det en stor varde og fin utsikt mot Nomedalsbreen eller NoammerJiehkki som den heter på samisk.

På vei mot turens neste topp gikk jeg over topp 1204 og ned den veldig bratte og ufattelig løse nordsiden ned til skardet mellom toppene. Litt fastere stein på vei opp til den høyeste Heargegaisatoppen. Her var det ingen varde og da det ikke finnes noen naturlig rute opp er det vel neppe veldig mange som har vært her før.

Etter et raskt toppbesøk sto Balsegaisa for tur og jeg siktet meg inn mot østryggen ned fra Heargegaisa. Jeg måtte følge ryggen da det lå is i den bratte østsiden. En del usammenhengende og bratt terreng ned mot skardet på rundt 850 moh. Deretter tok jeg høyde mot vatn 908 som jeg passerte på østsiden før jeg begynte på den særdeles løse stigningen opp til Balsegaisas østrygg.

Da jeg nådde ryggen fikk jeg fin utsikt mot Cohcolatgaisa sine sære topper som jeg besøkte i fjor høst i en skikkelig langtur. Fra ryggen er det en enkel spasertur til det høyeste punktet av Balsegaisa som også var vardefritt. Det har neppe vært mange her heller for å si det sånn. Det var uansett fin utsikt ned mot Olderdalen sentrum og Lyngenferga som gikk over fjorden med Lyngsalpene i bakgrunnen mens jeg spiste nistepakken.

Jeg returnerte ned til vatn 908 og videre til vatn 817 og ned til Balsevaggi på drøye 700 moh i turens første løpbare etappe over noen hundre meter. Her venter det et par hundre bratte høydemeter i starten før det flater ut den siste biten til toppen av Dolpi. Her er det varde og fin utsikt mot Store Ste og Dammen.

Ned fra Dolpi er det en fin løpbar etappe med nesten bare gress og lyng som underlag ned til Njallavaggi på rundt 650 moh. Deretter siktet jeg meg inn mellom punkt 978 og 1073. Fra skardet dreide jeg i retning av Holmevatnet som jeg passerte på nordsiden i en førsteklasses steinur. Jeg fulgte elva videre ned til vatn 791 der det er et steingjerde før jeg kom inn på oppruten som jeg fulgte ned.

Turdata:

Heargegaisa
Ruteforslag
Starten
Gikk opp på hylla til høyre
Heargegaisa sin 1270 topp
Vannet under Nomedalsbreen
På vei opp mot 1270 i solid steinur
Varden
Jiehkkevarri og Kveita
Mot den høyeste Heargegaisatoppen
1204 og Heargegaisa
Nomedalsbreen
Ned den bratte løse bakken til skardet
Tilbake mot 1270
Slakt den siste biten opp til Heargegaisa
Meacchevarri
Måtte bygge en liten varde
Mot Balsegaisa
Ned mot Dolpi
Artig steinformasjon
Cohcolatgausa
Flatt den siste biten til toppen
Ned mot Olderdalen
«varde»
Cohcolatvaggi
På vei ned mot Balgesvaggi
Tilbake mot Balgesgaisa
Slakt den siste biten til toppen
Toppen
Mot Store Ste og Røyelkampen
Cohcolatgaisatoppene
Hjemveien..
Gikk opp til venstre for toppen i midten