Durmålsskolten eller Skolten som den kalles lokalt er en fin utsiktstopp ved Balsfjorden. Turen er ukomplisert og man har muligheten for å stikke innom et flyvrak fra andre verdenskrig på turen. Her er turbeskrivelsen fra turen vår.
Startstedet for turen er ved broen over Storelva mellom Hestnes og Tømmernes. Det er ca 11 kilometer fra krysset på Kantornes på E8. Det er også startstedet for Langbergan som er/har vært med på «Ti på topp» i Balsfjord. Det er plass til en del biler på nordsiden av elva.
Vi fulgte veien rundt hundre meter sørover før vi startet stigningen på nordsiden av et gjerde. Her er det antydning til sti i starten, før man kommer inn på en skogsvei som tar deg et stykke videre. Vi bommet muligens ved et kryss på stien, da vi fant ut at vi gikk litt for langt sørover i forhold til ønsket retning. Skogen er uansett åpen og lettgått og vi fant stien igjen da vi var gjennom skogen.
Deretter siktet vi oss inn på høyeste punktet mens vi prøvde å unngå steinpartiene, noe som stort sett er mulig helt til man er på toppen. Det er jevn stigning med litt mykt underlag i starten, som blir hardere etter hvert som man tar høyde.
Vi besøkte det høyeste punktet , før vi løp et par hundre meter nordover til varden der gjesteboken ligger.
Under andre verdenskrig styrtet det et Tysk bombefly av typen Heinkel HE 111 under Tømmernesaksla og vi fant ut at vi skulle se om vi fant det på vei tilbake og kjørte en litt annen rute ned. Etter litt stødig guiding på Messenger fant vi vraket eller vrakdelene på rundt 450 moh og ca 300 meter vest for Tømmernesaksla. Vår lokale guide sa at det var to som døde i flystyrten, mens sistemann ble berget ned fra et tre etter å ha hoppet i fallskjerm fra flyet.
Turen ned fra Durmålsskolten ble en del brattere ned til 700 moh ved ruten litt lengre nord, før det slaker ut ned mot Tømmersnesaksla og videre ned. Etter å ha sett på flyvraket møtte vi på ei utfordring av elvedal med noen meters stup ved Bergelva og vi holdt oss på nordsiden av elva ned. Som på oppruten er skogen også åpen og fin her. Etter hvert traff vi en skogsvei som vi løp ned til veien og avsluttet turen med en liten kilometer asfalt.
Turdata.
Dato: 26 Juli 2020
Distanse: 8,89 kilometer
Høydemeter: 1112 inkludert litt leiting etter flyet. 1060 uten.
Tidsforbruk: 2:19 (1:14 oop)
GPS-plott fra gps3d.no
Legg igjen en kommentar