Rødtinden 776 moh

Rødtinden ligger vest for den populære naboen Buren på nordsiden av Ersfjorden. Rødtinden er litt mer krevende enn naboen, som etterhvert har fått seg ti på toppstatus- uten at Rødtinden er uoverkommelig for fjellvante folk. Vi gikk Rødtinden sammen med Buren for å få oss noen ekstra høydemeter. Her er turbeskrivelsen fra turen vår til Rødtinden og Buren.

Startstedet er det samme som ved et besøk på Buren. Susannajorda ligger ca 13 kilometer fra Kvaløysletta og er det noen parkeringsplasser langs veien.

Fra start går det sti lang bekken, etterhvert som man kommer i myrområdene mistet vi stien, er usikker på om det skyldtes A: at det ikke er sti, eller B: at vi var så sikker på ruten videre mot Skålhammaren at vi ignorerte stien på turen over myra. Da vi kom inn på tørr mark igjen i stigningen opp mot Skålhammaren fant vi stien igjen. Stien dreier nordover og i retning av østryggen til Buren, vi fulgte den merka stien opp mot ca 500 moh hvor det flater ut og man kan følge en hylle vestover under Buren. Vi fulgte hylla til vi hadde passert Buren.

Etter å ha passert Buren tok vi høyde opp mot skardet mellom Buren og Rødtinden. Vi fulgte ryggen vestover mot Rødtinden, det er noen partier der man må klyve litt langs ryggen. Ryggen flater ut etterhvert og når ryggen blir brattere igjen holdt vi høyden i sørsiden av fortoppen. Forbi fortoppen er det en ganske bratt renne, her lå det litt snø enda og siden jeg gikk med joggesko fikk Kim Harry æren av sparke spor med fjellsko over snøfeltet. Kan kanskje være greit med en isøks her tidlig på sesongen.

Etter renna fortsatte vi videre til en liten rygg fra sør som vi fulgte til toppen. Den siste biten mot toppen er det noen partier der man må klyve- uten at det er luftig. På toppen er det varde og fin utsikt utover Ersfjorden og de spennende toppene i det mest alpine området på Kvaløya. Vi brukte ca 1.5 timer til toppen på de ca 800 høydemeterne og 5 kilometerne.

Vi var så fornøyd med rutevalget vårt på turen til toppen, at vi fulgte samme ruten tilbake til skardet. Fra skardet så vi en renne på nordvestsiden av Buren vi kunne bruke til å komme oss opp på en topp til uten å måtte gå så mange ekstra høydemeter. Renna er ca 40 garder bratt og noen klyvepartier, oppe av renna er det litt klyving opp til toppen av Buren. Buren har litt bedre fasiliteter på toppen, med bl.a en fin rød postkasse , penn og gjestebok.

Returen fra Buren foregikk akende i sørsiden av Buren ned til hylla vi fulgte på ca 500 moh, resten av turen gikk etter oppruten. Total lengde på turen er ca 11 kilometer og drøye 1000 høydemeter. Vi brukte 3 timer på turen.

Rødtinden fra skardet mellom Buren og Rødtinden

Ruten vi gikk

Starten fra Susannajorda

Mot Skålhammaren

Endelig fant vi stien igjen

Snøen klarte ikke å bære Kim som har logget med handa nedi chipsposen i fjæra i syden i 2 uker…

Buren

Hylla vi fulgte vestover under Buren

Rødtinden

Opp mot ryggen vi fulgte

Hollendaren

Kim ser mot toppen

Buren

På ryggen

Toppen, gikk under snøfeltet og opp ryggen

Traversen i snørenna

ryggen vi fulgte til topps, litt klyving her

Kim ser ut Ersfjorden

På toppen

Buren fra ryggen

Buren, gikk opp renna der det ligger litt snø på venstersiden

Renna

Klyveparti under Buren

Mot Rødtinden og Ersfjorden

En ti på topper på Buren

I fint driv mot toppen

På toppen av Buren

Aking på returen

Et kjempebyks over en bekk