Meahccevarri 1288 moh

Meahccevarri er en fin men lang tur med utgangspunkt fra Nordmannvik. Jeg kombinerte Meahccevarri med de to Mohcuhatgaisitoppene i en tur som var fantastisk i 34 av 38 kilometer. Her er turbeskrivelsen fra turen min.

Starstedet for turen er ved Indre Nordmannvik som ligger rundt 9 kilometer nord for Olderdalen. Jeg parkerte ved elva.

Fra start navigerte jeg meg nordover etter noen småveier inn mot veien som går noen kilometer inn Nordmannvikdalen. Mulig man kan starte turen ved Sandvoll for å slippe dette. Når skogsveien ender passerer man broen over Kippeldalselva og turen fortsetter etter sti inn mot en hytte i Nordmannvikdalen man når etter knappe fem kilometer. Deretter er det mer spordadisk sti videre inn dalen med en del myrpartier og litt liggende skog etter ras.

Etter noen kilometer med tregt terreng blir det fint viddeterreng  som gjorde at jeg fikk løpt en del i svært slak stigning videre. Ved rundt 12 kilometer starter endelig stigningen og herfra tar man drøye 500 høydemeter på to kilometer før det slaker ut den siste biten til toppen. Like under toppen var det et vatn som ikke er tegnet inn på kartet. Fra toppen er det fin utsikt mot de sære Coholatgaisatoppene og Balsegaisa + Dolpi som jeg gikk noen uker tidligere.

Jeg returnerte samme ruten før jeg rundet punkt 1172 og siktet meg deretter inn på Nordmannvikvatnan. Etappen opp og forbi vatnan går i fint og lettløpt terreng før det blir veldig bratt videre. I starten av stigningen er det gress og lyng før det etter hvert blir ei førsteklasses steinur videre opp til toppen. Det høyeste punktet var vardefritt mens det sto en varde på den østre toppen som er en meter lavere.

Turens siste topp var Mohcuhatgaisi sin sørtopp som er navnløs på kartet. Jeg begynte å følge ryggen mellom toppene men måtte ganske raskt ned i vestsiden av ryggen i et helt ellevilt grusomt terreng med stupbratt steinur med grus som underlag. Etter å ha prøvd meg i de fleste steinurene i Troms vil jeg si at den her er helt på topp i grusomhet. Jeg kom meg etter hvert ned til skardet mellom toppene og måtte klyve litt noen steder mens jeg tok høyde langs ryggen. Jeg måtte i vestsiden her også for å komme meg opp.

Like under toppen går det en bratt renne ned mot øst der det faktisk var et rappellfeste etter noen ivrige skikjørere som ikke var redd for anmarsj. På toppen var det en liten varde og fin utsikt mot Lyngsalpene. Mens jeg var på toppen begynte det å regne lett som gjorde nedturen i steinura noen knepp verre. Nede på drøye 500 moh var jeg endelig ferdig med steinura og kunne løpe ned til bilen.

Turdata:

Ruteforslag
Grei utsikt fra start
Skogsveien med Litledalsfjellet i bakgrunnen
I Kåfjord er de flink å skilte
Stien mot hytta
Ned Nordmannvikdalen
Meahccevarri langt der framme
Fortoppen til Meahccevarri
Litt ur på baksiden av Rismålstinden
Nordmannviktinden
Mohcuhatgaisa sin sørtopp
Starten av stigningen opp til Meahccevarri
Neste turmål
Fortoppen
1207
Vannet som ikke var på kartet
Lenangstindene
Cohcolatgaisa
1309
1309 fra Nordmannvikvatna
Gikk opp på ryggen ca på det laveste punktet
Mot det høyeste punktet
Vardetoppen
Koppangsbreen og Lenangstindene
1207
Startet med å følge ryggen
Endte opp her istedenfor
Her er renna der det var kjørt ski ned fra