Kvaløya på tvers går fra Båneset i Vest til krakneset i Øst og har flere alternative ruter til «mål». Ruten vi valgte bar litt preg av at jeg ville innom flest mulig av toppene jeg ikke hadde vært på tidligere og vi måtte ta en plan B ved Mjeldskartinden der det var is både mot 886 og Durmålsfjellet. Her er turbeskrivelsen fra Kvaløya på tvers.
Vi valgte å gå fra vest til øst for å flest mulig høydemeter tidlig på turen. Vi plasserte ut en bil på Kraknes før start. Kraknes ligger drøye 11 kilometer fra Kvaløysletta. Vi kjørte til Brensholmeidet der vi parkerte ved Storvannet som ligger rundt 56 kilometer fra Kvaløysletta.
Siden det omtrent var helt bart vest på Kvaløya startet vi turen i joggesko og vi fulgte en rygg opp mot Torsnesaksla som vi passerte på sørsiden før vi kom ned til Marsletta. Vi løp halvannen kilometer i fint terreng i fjæra til Båneset som er Kvaløyas vestligste punkt. Etter 3,7 kilometer kunne vi starte turen. Vi tok en direkte rute over Torsnesaksla der det til tider er bratt og litt lett klyving. Etter å ha besøkt toppen kom vi ned til bilen igjen der vi byttet ut joggeskoene med skisko og fortsatte ferden østover.
Starten av turen mot Kvitfjellet bar preg av mye ski på sekk og til tider både stein og litt tett kratt før vi kunne gå sammenhengende på ski på knappe 300 moh. Turen videre til Kvitfjellet er ukomplisert i slak stigning og etter et raskt toppbesøk fikk vi oss et par kilometers nedkjøring til Bogdalsskaret på drøye 200 moh før fellene måtte på igjen på veien opp mot Rødfjellet som også er en veldig lett etappe.
Ned fra Rødfjellet kjørte vi ned mot Sørfjorddalen der vi krysset broen over elva og fylte vannflaskene før vi startet en etappe på rundt 600 høydemeter opp til Finnkollen. Vi holdt oss på nordsiden av Tverrelva på veien til turens fjerde topp. Vi kjørte ned i sørøstlig retning og var nede på rundt 300 moh i Mjeldskaret før vi startet på en ny lang bakke opp mot turens høydepunkt Mjeldskartinden.
Etter mye viddeaktig terreng i starten av turen blir området rundt Mjeldskartinden betraktelig mer alpint. Vi hadde tatt med stegjern for veien over toppen som noen steder hadde klinkis på den til tider luftige eggen. Vi hadde tenkt å stikke innom 886 og/eller Durmålsfjellet og Durmålstinden, men da det bare var is i området ble planen skrinlagt og vi skrenset oss ned i Mjeldskartindens nordøstsiden før vi traff på snø på drøye 600 moh. Vi tok en travers i Durmålsfjellets bratte østside før vi fant en plass vi kom oss ned til Skittenskaret.
Vi måtte opp til 451 moh i Skittenskaret før vi kjørte ned knappe 150 moh igjen før vi startet stigningen opp Straumsakslas sørside i en etappe som virket uendelig lang. På toppen tok vi oss en rask matbit og en rødcola før vi fortsatte litt bedre til mot i den enkle etappen over Langfjellaksla og videre til Steinskartinden.
Vi kjørte ned Steinskarbotn på glimrende forhold før vi fikk oss rundt 200 høydemeter opp til Storfjellet. Etappen ned mot Sjurdalen bar preg av mye råtten snø. I Sjurdalen var elva åpen og vi fikk oss påfyll av kjærkomment vann før vi fortsatte videre ned til Kaldfjord som vi nådde etter 47, 3 kilometer på tur. Her fikk vi oss en drøy kilometer etter asfalten gjennom sentrum før vi startet på Rødtinden som var turens tyngste etappe med skikkelig råtten snø i skogen.
Deretter fortsatte vi til Rødtindfjellet før vi siktet oss inn på Kjølen som var en lang og slak etappe. Da vi kom oss til Kjølen konkluderte vi med at det aldri hadde vært noen som hadde gledet seg til å kjøre ned fra Kjølen. Her fikk vi oss fire fantastiske kilometer ned til Finnvikvatnet 229 moh, der turens kjedeligste etappe startet med rundt seks flate kilometer før vi nådde Austeråsfjellet på 467 moh.
Da vi nådde toppen ble det utført en navigasjonsfeil i iveren etter å bli ferdig med turen og vi kjørte ned på sørsiden av Futrikelvtinden og endte opp ved Store Stefanes istedenfor Krakneset. Vi spaserte etter veien og fjæra bort til bilen som sto på Kraknes istedenfor Krakneset, noe som ga oss en drøy kilometer ekstra.
Turdata:
Dato: 14 Mai 2017
Distanse: 70,87 kilometer
Høydemeter: 5281
Tidsforbruk: 14:00 totalt og knappe 13 timer på Båneset- Krakneset
GPS-plott fra gps3d.no
Legg igjen en kommentar