Sfinxen >1280 moh

Sfinxen er en rå topp som ligger ved Steindalsbreen. Sfinxen er har en lang anmarsj, men toppen kan by på bra utsikt og litt klyving for de som liker det utfordrende. Vi gikk Sfinxen sammen med Nallangaisi på en tur på ca 21 kilometer og 2100 høydemeter. Her er turbeskrivelsen fra turen vår til Sfinxen og Nallangaisi.

Sfinxen har to potensielle startsteder, Steindalen eller Ellendalen- for å unngå Steindalsbreen gikk vi for alternativet opp Ellendalen, begge alternativene gir en tur på rundt 1 mil hver vei. Parkeringen er ved grustaket på sørsiden av Ellendalselva. Her starter også anleggsveien man følger i starten.

At Ellendalen har blitt utbygd med et grusomt stygt småkraftverk , har en positiv side for turgåerne i området, den kronglete skogen har blitt byttet ut med en bred anleggsvei som man kan følge noen kilometer inn Ellendalen. Etter at anleggsveien tar slutt er det greit å holde litt høyde på sørsiden av Ellendalselva til du kommer deg  gjennom skogen. Vel gjennom skogen holdt vi oss i bunnen av dalen videre innover mot Sfinxen.

Ellendalen er lettgått opp mot ca 600 moh, herfra starter stigningen opp mot skardet mellom Imagaisi og Sfinxen på 1055 moh, her er det rundt 30 grader bratt opp mot skardet. Det ser fristende ut å starte stigningen opp mot Sfinxen før du kommer til skardet, men det enkleste er å gå til skardet før man starter på sørryggen til Sfinxen. Videre er det greit å holde seg litt øst for ryggen opp en snøbakke før man starter på egga.

Den luftige egga består av ca 100 høydemeter tinderanglig opp mot toppen, ca i midten av ryggen er det et bratt parti på ca 10 høydemeter som krever klyving, Normalt sett skal stegjern og isøks være tilstrekkelig for å bestige Sfinxen. Vi var på toppen etter ca 4 timer i ganske rolig tempo. På toppen er det en liten varde og det er fin utsikt mot Lakselvtindene, Balggesvari, Imagaisi, Ellendalstinden og den imponerende naboen Nallangaisi som var vårt neste turmål.

Vi returnerte ned langs egga før vi tok på oss skiene igjen og kjørte i retning av Nallangaisi, en stor skavel på Steindalsbreen gjorde at vi fikk oss noen ekstra høydemeter på den kilometeren det er mellom Sfinxen og Nallangaisi. På ca 1000 moh satt resten igjen skiene, mens jeg tok skiene på sekken et stykke videre oppover. Fra Steindalsbreen er det ca 45 graders stigning i gjennomsnitt opp de 600 høydemeterne til toppen, i starten er det ca 40 grader, men sørsiden til Nallangaisi reiser seg etterhvert som du kommer høyere i siden. Vi startet stigningen i en bred snørenne som vi fulgte opp til litt over 1400 moh, skiene mine ble satt igjen her. Derfra måtte vi traversere vestover i sørsiden til Nallangaisi for å komme oss inn på egga etter en hammer på ca 1500 moh.

Etter en noe bratt travers på småsløsjy snø kom vi oss opp på egga fra vest på ca 1520 moh. På egga var det to korte partier som krevde litt klyving før vi var på toppen av en av Lyngens råeste topper. Denne ruten her var mye enklere en ruta fra vest som jeg og Bjørn gikk for noen år siden. På toppen er det rå utsikt mot det meste av topper på den sørlige delen av Lyngenhalvøya. Vi var på toppen etter ca 6 og en halv time.

Returen gikk etter samme rute, i den sørvendte siden begynte det å rase litt rundt oss på returen og skikjøringen i våt og supertung snø var strengt tatt ikke allverden. Nede på breen måtte fellene på igjen opp mot skardet mellom Sfinxen og Imagaisi igjen. En kjip etappe på ca 100 høydemeter ble gjennomført og det som kunne vært en fin nedkjøring fra skardet ble desverre nesten staking på sugeføret vi hadde. Vi staket oss ned Ellendalen og vi fikk beholdt skiene på til vi nesten var nede med parkeringen igjen. Fra de to moreneryggene som er der skogen starter , er det greit å holde litt høyde ned mot vannverket, ca 30 høydemeter over elva gir en mindre kronglete retur.

Totalt brukte vi 9 timer og 5 minutter på turen.

Foto Sondre Kvambekk, Øyvind Mathiassen og Kent Hugo Norheim

Sfinxen fra Ellendalen

Ruten vi gikk

Nallangaisi fra Imbodentinden

Den grusomme anleggsveien inn Ellendalen

Ellendalstinden til høyre, mens dagens turmåk ligger bak i midten

Ellendalstinden

På tur opp mot skardet, Sfinxen i midten

Ned Ellendalen

Sfinxen fra skardet

Nallangaisi

Ole Petter og Øyvind på tur opp mot egga til Sfinxen

Sondre

Det bratteste partiet på egga

Kent Hugo på toppen av Sfinxen

Neste turmål

Ruten vi gikk

Sfinxen ser ikke så værst ut fra sørflanken til Nallangaisi

Imagaisi

Like under egga

På vestegga til Nallanagaisi

Øyvind med Lakselvtindene i bakgrunnen

Toppen

Ned Goverdalen

Ole Petter, Øyvind og Sondre er fornøyd med Nallangaisi

Kent Hugo med forsøk på skikjøring

Som endte sånn i den våte og tunge snøen