Klemmartindan / Måskos 1047 moh

Klemmartindan sitt høyeste punkt er nok den minst besøkte 1000 meterstoppen på Malangshalvøya, kanskje mest fordi den er en mye lengre tur enn de andre 1000 metringene på halvøya. Her er turbeskrivelsen fra turen min til Klemmartindan.

Vi valgte Spilderbukta som startsted for å kunne følge den merka stien opp mot Rypehaugen. Om man velger å ta ferga fra Larseng tar turen fra Tromsø ca en time. Det er noen parkeringsplasser i tilknytning til turstien opp til gapahuken ved Rypehaugen.

De første ca 2 kilometerne går etter skogsvei eller førsteklasses merket sti opp til gapahuken ved Rypehaugen. Her er det muligheter for å koke kaffe og skrive navnet ditt i gjesteboka. Fra Rypehaugen er det ok standard på stien videre til man krysser Spilderelva. Ved Spilderelva er det skiltet mot Klemmartindan, men det må nok være til den noe enklere og kortere turen til Klemmartindans punkt 983. Herfra var stikvaliteten så som så.

Vi fulgte Spilderelva før vi siktet oss inn på det laveste punktet i skardet mellom Grønfjellet og Klemmartindans punkt 983. Fra stien forsvant var det storsett gress/mose/lyng helt opp til skardet. Vi startet å følge ryggen opp mot 983, for så å ta en bratt travers i sørsiden til punkt 1047, noe som utgikk etterhvert. Hadde jeg gått turen alene hadde jeg nok fortsatt på denne varrianten, men vi ble enige om å gå ned i gryta for å gå opp på toppen fra øst. Dette ga oss noen hundre bonushøydemeter på turen.

Fra gryta gikk vi mot skardet mellom Stortinden og punkt 1047, men før vi startet på bakken opp til skardet så vi at det var greit å gå opp i en stor bakke mellom sørøstryggen til Klemmartinden og ryggen fra Stortinden. Denne bakken på ca 500 moh va en fin avslutning på topp nr 71 og min siste topp i Balsfjord kommune. Her var det mye gress/lyng og en del stein.

På toppen av Klemmartinden var det en varde plassert ute mot den bratte bakken fra sør, mens det høyeste punktet var vardefritt og ca 100 meter lengre nord. Utsikten fra toppen var upåklagelig og det ble tid til en god pause på toppen i det fine været.

Returen gikk etter samme rute som på turen opp. Totalt er turen på ca 14 kilometer og ca 1400 høydemeter etter denne ruten. Vi brukte ca 6 timer i usedvanlig rolig tempo i noe som må ha vært tett opp mot verdensrekord i svartfluer….

Klemmartindan fra veien
Rute
Fra startstedet var det merket sti opp til Rypehaugen
Ingenting å si på stikvaliteten
Gapahuken på Rypehaugen
Ok sti videre også
God skilting i Malangen
Spilderelva
KLemmartindan og Grønfjellet
Utsikt mot Spilderøya
Konrad tar en pust i baken
En snørenne opp mot Grønfjellet
Oppe på Grønfjellet, det høyeste punktet på Klemmartindan er etter det markante hakket på ryggen
Vi startet med en travers i sørsiden til Klemmartindan, men vi gikk fort ned i gryta
Nede i gryta
Den "vanlige" ruta går via Stortinden, men vi tok en varriant rett opp mot toppen før v kom til skardet
Her gikk vi opp mot toppen
Ned mot Fiskefjellet
Oppover
Stortinden 808 moh
Den siste biten mot toppen gikk på snø
Varden med utsikt sørover
Det høyeste punktet
Balsfjord 100 %
Ble feiret med en krembanan og vann fra Spilderelva
På returen før bakken opp mot Grønfjellet
Istinden på kommunegrensa mellom Målselv og Bardu
Det her var faktisk et forsøk på å ta et bilde uten fluer.....