Guolazvarri 1060 moh

Guolazvarri er en topp som er lett tilgjengelig fra Gaskashytta ved Altevatn. Guolazvarri er en veldig lettgått topptur med fin utsikt mot de høyeste toppene i indre deler av Troms. Jeg gikk Guolazvarri sammen med Doaresoaivi og Coalbmoaivi i en tur på ca 20 kilometer og 1300 høydemeter fra Gaskashytta. Her er turbeskrivelsen fra denne turen.

Starten fra turen er fra demningen ved Altevatn hvor det er stor parkeringsplass, det koster 30 kr pr døgn å parkere her. Fra Setermoen er det ca 35 kilometer å kjøre.

Fra start hadde vi en distanse på ca 6 kilometer i luftlinje over Altevatn hvor vi traff land noen hundre meter sør for Livvasodde, her startet vi på en ny flat etappe på ca 3 kilometer til Luotnanjohka før den lille stigningen på 70-80 høydemeter opp mot Gaskashytta startet. Vi brukte drøye 2 timer og 30 minutter på de ca 12 kilometerne til Gaskashytta.

Fra Gaskashytta gikk jeg drøye 1.5 kilometer i flatt terreng i retning av en renne som går opp mot sørryggen til punkt 1044. Denne manøveren gjorde at jeg måtte gå ca 100 høydemeter ekstra, mens jeg sparte en liten kilometer i distanse i forhold til å gå flatt noen kilometer til å ta høyden i dalen langs Steinelva. Oppe på sørryggen ble det som nevnt tidligere litt nedoverbakke før den siste stigningen mot dagens første topp. Etter ca 1 time og 20 minutter hadde jeg gått distansen på ca 6.5 kilometer og 600 høydemeter og var på Guolazvarri. Fra toppen ser man en del av de høyste fjellene i Indre Troms som Rohkunborri og Kistefjell sine 2 topper.

Turen videre mot Doaresoaivi er veldig grei med litt under 4 kilometer gange og 300 høydemeter i svært lettgått terreng. Gikk omtrent i luftlinje mellom toppene. Etter ca to timer og 20 minutter var jeg på den  vardeløse toppen til Doaresoaivi med fin utsikt mot nord og øst.

Etappen til turens siste topp er på ca 5 kilometer og ca 350 høydemeter. Jeg kjørte ned mot skardet mellom Doaresoaivi og Coalbmoaivi på drøye 900 moh før jeg startet stigningen langs østryggen til toppene mellom punkt 1153 og 1207. På toppen av Coalbmoaivi er det en stor varde og fin utsikt over Altevatn. Var på toppen etter ca 3 timer og 40 minutter.

Med skikkelig superelendige snøforhold med vindpreget snø og flatt lys ble det stortsett skrensing ned til Gaskkasvaggi, hvor jeg fulgte den merkete turlagsløypa ned til hytta igjen. Brukte 4 timer og 15 minutter på turen på ca 20 kilometer og 1300 høydemeter.

Turen er veldig lettgått og har en maksstigning på ca 25 grader på det bratteste.

Guolazvarri
Vinterrute til Gaskas
Ruten jeg gikk
I starten av etappen over Altevatn
Helene foran Salvasskardfjellet
Broen på stien til Gaskashytta
Fra Gaskashytta på morgenen

På tur opp mot sørryggen til punkt 1044

Altevatn

Soloppgang ved Rohkunborri

Guolasvarri

Toppen av Guolazvarri med Rohkunborri til høyre for varden

Doaresoaivi som var turens neste topp

Coalbmoaivi

Sporene mine fra Guolazvarri

Utsikt mot nordøst

Det store platået til Gaibagaisi fra toppen av Doaresoaivi

Coalbmoaivi

Sporene fra Doaresoaivi

Unge Norheim foran Doaresoaivi

Varden på Coalbmoaivi

Ikke allverdens skiføre ned fra Coalbmoaivi